Testosteron – Mere Mand

Blandet  •  Tips&Tricks  —  

Testosteron Produktion

Testosteron, det mandlige kønshormon, hjælper til en mere muskuløs krop og har dermed indflydelse på produktionen af muskelmasse. Testosteron hører til de muskelopbyggende hormoner også kaldet anabole hormoner, hvilket gør at mænd lettere opbygger muskler end kvinder. Man kan øge produktionen af testosteron ved hjælp af den rette træning.

For at få det på det rene er det testosteronen, der gør vores stemmer dybere, giver os hårvækst, øger seksualdriften og får sædproduktionen til at stige. Mere konkret: gør os til mænd.

Testosteron som doping
Man bør holde sig til den naturlige produktion, da kroppen har en naturlig balance. Ekstra testosteron igennem doping kan give permanente negative ændringer i kropsbygning, udvikling og funktion, der er alt andet en sundt. Dette gælder eksempelvis sener, ledbånd, led, knogler osv. som giver en forøget chance for skader. Desuden kan testosterontilskud betyde, at kroppen selv stopper med at producere testosteron, hvilket får kilden til testosteron produktionen – testiklerne- til at skrumpe. Af andre bivirkninger kan nævnes ændringer i blodtryk, blodets fedtindhold, hårvækst samt huden.

Mange oplever desuden humørsvingninger, hidsighed og aggressivitet. Det er derfor ingen grund til at påvirke kroppens egen produktion af testosteron.

Kostplan til styrketræning
Træningsvolumen er vigtig for produktionen af testosteron og afhænger af øvelser, sæt og repetitioner, som gerne skal bestå af mange af hver. Det er vigtigt at træningspas indeholde mange øvelser og sæt for de store muskelgrupper.
For at kunne holde til det og maksimere sin indsats er kostplan til styrketræning en god supplering.

Kostplan til styrketræning vil give den optimale sammensætning af kost for at få mest muligt ud af træningen og desuden maksimere produktionen af testosteron.

Leave a Comment:

Your email address will not be published